Mobilspelens utveckling

Mobilspel började tekniskt sett dyka upp på de riktigt tidiga modellerna, men inget blev riktigt nyhetsvärdigt förrän spelet Snake lanserades tillsammans med Nokia 6610 år 1997. Trots att det bara var svarta små fyrkanter som rörde sig på en grön skärm under 4 cm bred tog Snake världen med storm. Det fascinerande med mobilspelen var att alla hade ju sett vad konsol- och datorspel kunde klara av rent grafiskt och skulle knappast vara imponerad av ett spel som Snake om det hade dykt upp på dessa plattformar 1997.

Själva faktumet att det gick att spela ”riktiga” spel på mobilen var det revolutionerande. Ytterligare ett exempel som belyser detta är att 2002 dök Space Invaders upp på mobiler och blev också väldigt populärt. Medan det ursprungliga Space Invaders såg dagens ljus för första gången redan 1978. Nästa stora steg, eller rättare sagt vad Nokia hoppades skulle vara det stora steget, var N-Gage. En mobil som var utvecklad för att likna en handhållen spelkonsol och skulle bli en konkurrent till Game Boy.

N-Gage kom ut 2003 men det faktum att det nu är en del av Museum of Failure i Helsingborg säger allt man behöver veta om hur det slutade. Det riktiga enorma steget framåt skulle inte komma förrän 2007 då smartphones började bli populära. Till skillnad från vad många tror var inte den första iPhonen den första smarta mobilen, men det var det första som riktigt fick stor uppmärksamhet. Mobilspel såg helt plötsligt ut som en riktigt lukrativ satsning och inom kort var det många som satsa på utvecklingen av dessa spel. En stor anledning till detta var att det helt plötsligt fanns en plattform alla smartphoneägare hade tillgång till där utvecklare kunde sälja sina spel.

Men det var inte bara traditionella spel som började dyka upp till mobiler. Fler och fler inom igaming industrin började även använda plattformen för att erbjuda sina spelformer till allmänheten. Hoppar man sedan fram till nutiden har mobilspel blivit något polariserande. Det finns mängder som spelar mobilspel och ser på dem som något rolig att göra allt emellanåt, andra som lägger ned ofantligt med tid och pengar på mikrotransaktioner i mobilspel och en inte obetydlig skara som anser att mobilspelen hade sådan potential att bli riktiga konkurrenter till konsol- och datorspel men istället blev billiga kopior av dem där spelare måste kontinuerligt pumpa in pengar för att ha roligt.